floorvuurboom.reismee.nl

Da Nang, Hue (Vietnam) en Vientiane, Luang Prabang (Laos)

Halloha!

Het einde van de reis komt dichtbij! We zitten nu in Luang Prabang, een prachtig stadje middenin de bergen van Laos. Ik zal weer bij het begin beginnen:

Op 7 december hebben we om 05:30 de trein van Nha Thrang te Vietnam naar Da Nang genomen, waar we tegen 15:00 aankwamen. Met de backpacks op de rug het stadje ingelopen en eerst een hotel gezocht. Na wat zoeken een te betalen kamer gevonden waar de onze spullen achter lieten. Da Nang ligt tussen Hoi An en Hue en veel reizigers slaan juist dit stadje over. Dat kunnen we nu wel begrijpen, Da Nang is een druk, hectisch en vervuild stadje wat niet veel charme bezit, maar waar wel een consulaat zit waar we ons visum voor Laos konden regelen. We hebben die dag het stadje verkend, een tour geboekt naar MySon en Marble Mountains voor de volgende dag en meteen een treinkaartje naar Hue voor die dag daarop. Na het avondeten waren we ook kapot en gauw gaan slapen.

De volgende dag werden we opgepikt met de auto om naar MySon te gaan, een oude ‘tempelstad' vlakbij Hoi An. In Hoi An werden we gedropt, daar werden we opgepikt met de bus. De oude tempelstad was mooi om te zien, maar ik had er wel iets meer van verwacht. Daarna weer met de bus naar Hoi An, hier werden we weer opgepikt door een auto die ons naar de Marble Mountains bracht. Dit zijn drie bergen die ooit eilandjes waren. Een van die bergen kun je beklimmen waarbij je tijdens je weg omhoog allerlei boedhabeelden, grotten, kloosters en monumenten tegenkomt. Een erg mooie klim. Bovenaan kon je een grot in, vanwaar je naar de top kon klimmen. Dit was nogal een geklauter over stenen en rotsbulten, maar het uitzicht was fantastisch! Daarna de hele klim weer naar beneden, even wat gedronken en toen weer met de auto naar Da Nang. Die dag daarop (­9 dec.) hebben we na het ontbijt ons visum voor Laos geregeld en zijn we op de trein naar Hue gesprongen waar we in de middag aankwamen. Hue is een erg leuk, gezellig stadje wat veel mooie plekken heeft om te bezichtigen. Hier hebben we een leuk guesthouse opgezocht, tassen gedropt en het stadje verkend. We hebben meteen een busticket geboekt van Hue, via Dong Ha de grens over van Laos naar Vientiane. Een ritje van bijna 24 uur... Maar dan waren we er ook! Daarna wat gegeten en een motorbiketour voor de volgende dag geregeld.

Op 10 december hebben we een motorbiketour gedaan die ons allerlei mooie dingen heeft laten zien. We zijn langs een piepklein dorpje geweest waar een oude Japanse brug stond en een iniemienie museum dat de geschiedenis van dat jleine dorpje laat zien. Daar was ook een markt waar de mensen hun verse producten aanbieden, erg leuk om te zien. We hebben een tombe gezien van een van de heersers van Vientiane, verschillende Pagoda's en een monnikenklooster bezocht waar we de biddienst mochten bijwonen. Erg indrukwekkend. Hierna hebben we het Citadel bezocht, waarbinnen vroeger een verboden stad lag. Vervolgens werden we naar het strand gebracht waar we nog even een paar uur hebben kunnen bakken. Heerlijk dagje! De volgende dag (11 dec.) zijn we begonnen aan de tocht naar Vientiane, Laos. Het begon goed; allereerst hadden we ons verslapen dus als een speer de tas ingepakt en naar benden gesneld omdat we daar 06:00 zouden worden opgehaald. Net op tijd beneden, maar na een half uur wachten nog niemand te bekennen. Het guesthouse maar even laten bellen, bleek dat ze bij een ander hotel stonden met dezelfde naam... Maar goed tegen 06:45 toch nog in de bus die met een noodvaart naar Dong Ha reed. Daar overgestapt op een andere bus die ons over de grens van Laos naar Savannakhet bracht. Dit zou een VIP bus moeten zijn met wc en veel ruimte was beloofd, maar het werd een overvolle bus waar mensen zelfs in het midden zaten op plastic stoeltjes en waar we met onze benen bovenop tassen van andere mensen zaten. Halverwege kreeg Alex ook nog twee keer een tas bovenop zijn hoofd, hoewel het niet erg comfortabel was hebben we er wel erg om gelachen. Aangekomen in Savannakhet (4 uur later dan werd verteld) zouden we overstappen op een bus naar Vientiane, zou ook een ruime bus zijn, maar ook die informatie bleek niet waar te zijn. We hebben eerst geprobeerd een guesthouse te regelen in Vientiane vanwege de ‘Seagames' (hadden we geen idee van, maar daardoor stroomt Vientiane nogal vol), maar elk guesthouse die we belden was vol. Toch maar besloten een nachtbus te pakken en de gok te wagen. Eenmaal in de nachtbus naar Vientiane (19:00) stopten we halverwege om een stuk of 30 varkens op het dak te laden, onder luid protest van de beesten zelf.. Tegen 05:00 de volgende dag (12 dec.) kwamen we aan in Vientiane. Daar een tuktuk geregeld en een guesthouse gevonden waar we een kamer hadden vanaf 12:00. In het stadje ontbeten, een bus naar Luang Prabang geregeld voor de volgende dag en alvast de trein terug naar Bangkok. Toen gedouched en een lokaal busje gepakt richting het Boedha park waar veel Boedha- en Hindoe beelden te zien waren. Erg gaaf om te zien. Die avond vroeg het bed in aangezien we kapot waren van de reis.

Op 13 dec. zijn we naar Luang Prabang gegaan (08:00) waar we tegen 18:00 aankwamen. Deze reis was erg mooi door de bergen en het stadje zelf is erg gezellig en knus. In de ochtend is het koud vanwege de mist die tussen de bergen blijft hangen en in de middag verwarmt de zon ons weer. Die avond wat gegeten en de nightmarket bezocht. De volgende dag zijn we naar het Elephantpark gegaan waar we een ritje van 1,5 uur op de rug van olifant ‘Wen' hebben gemaakt door het woud, langs een meer, door een klein dorpje en weer terug. Erg gaaf! Daarna naar de waterval 25 km buiten de stad. Ook een prachtig uitzicht en nog helemaal naar boven geklommen om op de top van de waterval te komen. Geen aanrader op slippers... haha.

Vandaag veel tempels bezocht op de fiets, lekker Hollands! ;) Morgen vertrekken we weer naar Vientiane. Daar slapen we een nacht en dan nemen we 17 dec. de nachttrein naar Bangkok waar we 06:00 (18 dec.) aankomen. Daar slapen we dan nog een nachtje en dan vlieg ik 19 dec. om 11:00 weer naar Singapore. Daar komt de familie Tan me halen en diezelfde avond vlieg ik weer naar huis waar ik 20 dec. aankom!

De tijd gaat snel en een gave reis gehad, maar ik heb erg veel zin weer naar huis te gaan!

Liefs en dikke zoen

Floor

Mark Lettinga

Prachtige verhalen/belevenissen allemaal!! Het leest heerlijk weg...alvast een hele goeie reis terug en je vindt het vast fijn om met kerst weer op je mooie eilandje te zijn!!
Groeten Mark

Lizzy

Meis! nog 5 dagen!
ik zat laatst even alle verhalen op een rijtje te zetten en toen kon ik goed zien in hoeveel landen je al wel niet bent geweest!
dat is al een hele verzameling tot nu toe!

Ik wens je alvast een hele fijne kerst !

(k) liz

Bleeker

Lang genoeg geduurt.... Hoezo tijd gaat snel, praatjesmaker. Je eerste certificaat ligt bij je moeder trouwens.....

Karin

Chica, wat een avonturen heb jij beleefd afgelopen JAAR. Niet normaal en menig mens zal jaloers op je zijn, zo ook ik. Als je terug bent maar gezellig gaan borrelen. Nicole kwam met het idee voor een nieuwsjaarborrel. Lijkt me een puik plan!