floorvuurboom.reismee.nl

Update na een lange tijd

Hallo allemaal!

Hierbij een kleine update over de gebeurtenissen in Zuid-Afrika. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen; het verloop allemaal erg moeizaam en niet helemaal zoals we willen dat het zou gaan.

Zoals jullie weten zouden we twee huizen gaan bouwen zodat we, naast Bevly en Thapelo, nog meer weeskinderen blij konden maken. Helaas, maar wel begrijpelijk, reageert de gemeenschap daar niet zo positief op. Kort gezegd is er (nog) niemand die in het tweede huis wil wonen, men is erg wantrouwend en is bang dat ze 'gecontroleerd' worden als ze in het nieuwe huis intrekken en dat ze er elk moment uitgegooid kunnen worden. Er is lang gepraat en hen is proberen uit te leggen dat dit niet zou gebeuren, maar tot op heden blijft de bevolking wantrouwend. Ze zijn bang het weinige dat ze hebben te verliezen wanneer ze in hun ogen 'gretig' zijn en kiezen voor het nieuwe huis. Het is jammer, maar wel begrijpelijk. Misschien is de tijd er nog niet rijp voor.

Astrid en ik hebben daarom besloten het huis voor Bevly en Thapelo eerst wel te laten bouwen, zij hebben aangegeven wel graag in dat huis te willen wonen. Ook dit heeft wat voeten in de aarde gehad omdat de tante een tijdje geleden aangaf dat ze niet mee zou gaan naar het nieuwe huis, ze had inmiddels een vriend en was niet meer zo geneigd te gaan verhuizen met de kinderen. Het was erg rumoerig met de komst van de vriend, dagelijkse feestjes tot diep in de nacht en aangezien ze met 6 personen wonen in een hokje van 4 bij 4 gebeurt alles voor de ogen van de kinderen, zo ook de seksuele relatie van hun tante. Het is erg schrijnend dat we hier niets aan konden doen, maar helaas is dit dagelijkse kost daar. Inmiddels is de rust een beetje weergekeerd en is de tante bereid gevonden met de kinderen in het nieuwe huis te gaan wonen.

Het bouwen van dit nieuwe huis verloopt zeer langzaam. Wegens vele regenbuien was het eerst onmogelijk bouwmaterialen over te laten komen, daarna was er een schaarste aan bruikbaar zand en vervolgens eisten de bouwers meer geld voor de klus die van te voren al was afgesproken. Omdat wij natuurlijk in Nederland zitten verloopt de communicatie zeer moeizaam, maar we doen wat we kunnen. We wachten al een behoorlijke tijd op foto's van de eerste werkzaamheden, maar ook dat laat zich nog op zich wachten. Het laatste nieuws dat we binnen hebben gekregen is dat de fundering compleet af is en dat de bouwers, na veel overleg heen en weer, nu vaart erachter gaan zetten. Ze hebben beloofd dat het huis binnen 3 weken af is. Afwachten dus maar weer. Ook de foto's is ons nogmaals beloofd dus we houden de moed er weer in.

Wat Astrid en ik met het resterende geld, dat eigenlijk voor een tweede huis was bedoeld, gaan doen weten we nog niet. We gaan op 25 juli naar het kantoor van 'Het Andere Reizen', Judith opzoeken. Even bij kletsen en dan zullen we alles ook overleggen.

Met de meiden die Astrid en ik financieel hebben geadopteerd gaat het erg goed. Van het eerste sponsorgeld hebben ze winterkleren, schoenen en nieuwe schoolkleren gekregen, we hebben foto's ontvangen die Vutomi gemaakt heeft toen hij de spullen bij de meiden bracht.

Dit was het weer voor nu, ik hoop dat ik gauw meer nieuws en foto's heb.

Liefs Floor

Caro

Ha dappere doorzetters!

Geluk met alle communicatie aan de andere kant van de wereld. Met bruggen bouwen om cultuurverschillen te verstaan. Uiteindelijk is er niets nieuws onder de zon: alle veranderingen hebben tijd nodig.
Veel plezier met het vieren van zelfs het kleinste suksesje!
Dikke liefs xx

Nolly

Lieve Floor,

Ik sluit me aan bij Carolien's reactie op jouw'bericht.
Uiteindelijk wint de aanhouder altijd.
Veel sucses !!
Liefs Nolly.