floorvuurboom.reismee.nl

Cambodja Rules!

Lieve allemaal!

Een berichtje vanuit Cambodja, vanuit het stadje Battambang!

Op 24 november hebben Alex en ik de oversteek gemaakt van Thailand naar Cambodja. Vanuit Bangkok gingen we met een minibusje met daarin 8 mensen gepropt plus alle baggage ;) richting de grens van Thailand. Daar moesten we wat papieren invullen i.v.m het visum dat we gelukkig al hadden geregeld. Mensen die het nog niet hadden geregeld konden eentje ter plekke kopen, slechts 15 dollar meer dan de normale prijs... Vervolgens met iedereen over de grens van Thailand gelopen en daar weer wachten. We hadden een ‘guide' die de boel organiseerde, oftewel; alles zo langzaam mogelijk laten verlopen zodat je eenmaal in Cambodja (Poipet, over de grens) een taxi neemt voor 10 dollar meer i.p.v de zeer langzame bus. De grensovergang is nogal corrupt en het lullige is dat je als toerist weinig kunt doen aangezien iedereen elkaar helpt. Maar goed, toch een taxi genomen in Poipet i.p.v de bus die we zouden nemen omdat we dan 17:00 aan zouden komen in Siem Reab en niet 21:00...

Aangekomen in Siem Reab, leuk guesthouse gezocht, meteen een tuktuk geregeld om naar het Ankor Wat te gaan de volgende dag, het dorpje verkend en iets gegeten. Die volgende dag met de tuk tuk richting Ankor Wat & Ankor Thom. Prachtig om te zien en niet te geloven dat het al zo oud is. Je kon ook een ticket kopen voor drie dagen, maar na een hele dag tempels te hebben bekeken vonden wij het wel voldoende. Terug in Siem Reab bakkie gedaan en een gave tour voor de volgende dag geboekt; we zouden naar Kompong Phhluk (vergeef me eventuele spelfouten) gaan, een dorp dat in een rivier staat (floating villages) die naar het Tonle Sap meer loopt.

Next day werden we opgepikt om naar dit dorpje te gaan. Onderweg stopten we op een plaatselijk marktje waar goederen werden verkocht. Erg mooi om te zien, maar wij zouden hier niet zo snel in gaan slaan... ;) Vervolgens in een bootje gestapt richting het dorpje. Fantastisch om te zien hoe die mensen leven en hoe zij, van kleins af aan, op kleine bootjes zich van de ene plek naar de andere bewegen. Bij een kerkje zijn we ‘aan land gegaan' en daar stond ook een schooltje. Deze kinderen krijgen maar een paar maanden in het jaarles (alleen wanneer het droge seizoen begint, zoals nu) want in het regenseizoen staat het onder water. We hebben met het groepje bezoekers dat we vormden schriftjes gekocht en potloden en die uitgedeeld. Voelde me weer net sinterklaas, heerlijk! ;) Erg leuk al die blije gezichten. Waarschijnlijk staat het hele dorp vanaf dec.compleet droog tot ongeveer juli, dan gaat het weer regenen en komt het dorp weer onder water te staan. We hebben hier ook gelunched en daarna weer met de boot terug. Op de terugweg met de bus nog langs een arbeidsplaats gegaan waar een meisje net een sjaal aan het weven was. Eenmaal terug in Siem Reab even opfrissen en toen op weg naar onze kookcursus; echt Kher voedsel klaarmaken! Onze ‘lerares' was erg leuk en nam ons eerst mee naar een gigantische markt waar de benodigdheden werden ingeslagen. Vervolgens de keuken in; ik heb verse Vietnamese loempia's gemaakt met kip en een spicy garnalensalade als hoofdgerecht. Met z'n allen hebben we als toetje ‘sticky rice met mango' gemaakt, jumm! Het was veel en veel teveel voor mij, maar wel erg lekker, al zeg ik het zelf! We kregen aan het eind zelfs een diploma, haha.

Volgende dag met de bus naar Battambang (gisteren). Daar aangekomen, hotel gezocht en naar het consulaat van Vietnam gegaan en ons visum voor Vienam geregeld. Ging erg vlot en de mensen waren enorm behulpzaam. Daarna stadje verkend, wat gegeten (broodje pindakaas hadden ze hier!!!), tempel bekeken, bruggen gezien en avondeten gescoord. Vandaag werden we opgepikt voor een ritje op de scooter door de binnenlanden. Allebei bij een bestuurder achterop zijn we op pad gegaan. De sjaal voor de mond was hard nodig, de wegen waren enorm stoffig, wat ze hier ‘Cambodian snow' noemen, haha. Al met al een enorm indrukwekkende dag gehad van veel klimmen, lopen, dingen bekijken etc. De dag werd afgesloten met een ritje met de bambootrain; niets anders dan bamboeplankjes op wieltjes die je dan van plek 1 naar plek 2 rijden. Erg grappig en enorm hobbelig. Wanneer we een tegenligger hadden ging het er om welk ‘treintje' het minst beladen was en die moest dan ruimte maken voor de ander. Oftewel; iedereen en alles eraf, plankje van de wielen af, wielen van de rails af en dan konden wij doorrijden. Omdat onze ‘trein' nogal zwaar beladen was wonnen we elke strijd met onze tegenligger! ;) Eenmaal weer in het hotel snel al die ‘Cambodian snow' eraf gewassen en nu zit ik dit verhaaltje te tikken met een enorm knorrende maag dus ik ga er weer vandoor!

Morgen vertrekken we naar Sihanoukville, een plaatsje aan de kust. Daarna is het plan over te steken naar Vietnam, via de kust omhoog en dan vervolgens Laos in te gaan.

Voor nu; liefs en dikke knuffel!