floorvuurboom.reismee.nl

Vrijwilligerswerk, Brommo en meer

Hallo daar..!

Tijd om weer even bij te kletsen, weer veel gebeurd en veranderd. De woensdag dat ik voor het laatst schreef ben ik weer met de Bemo naar Don Bosco gegaan, ik moet dan uitstappen bij de moskee en daar tegenover het steegje door lopen om bij de straat van het weeshuis te komen. Ik heb alleen nooit dat steegje doorgelopen want elke keer als ik in de Bemo zit, vraagt iedere bestuurder ‘Di mana?' (waar moet je heen?) en zet me dan voor het weeshuis af. Verdwalen lukt me hier dus niet.. ;)

Die woensdagmiddag had ik weer een klasje van 5 kinderen die ik Engelse les kon geven. Wat oefeningen gedaan, liedje gezongen en toch al 45 minuten ze geboeid kunnen houden. Daarna nog een ander jongetje die moeite heeft met Engels geholpen, zeer verlegen ventje met een grote glimlach. Daarna naar Lastrie gegaan om haar te helpen met de kleinere kinderen. Die zaten in de slaapkamer te wachten tot dat ze de speelzaal binnen mochten, er was namelijk een kindje 1 jaar geworden en er werd een feestje voorbereid. De kinderen zaten zenuwachtig heen en weer te huppen en denderden met een noodvaart de speelzaal binnen toen die open gegooid werd, er kwam namelijk een clown optreden die ook cadeaus uitdeelde... :) Dat optreden heeft ze een uur zoet gehouden, daarna zijn wij 20 minuten (voordat ze gingen eten) bezig geweest met kinderen te sussen omdat het speelgoed stuk was, het speelgoed te maken of kinderen uit elkaar te houden omdat de één het speelgoed van de ander afpakte. Daarna geholpen met het eten en ik mocht iets eerder weg gaan. De kinderen waren moe, jengelig en met geen land meer te bezeilen dus de één na de ander werd op bed gestuurd. Die avond geen karaoke want de vrienden van Anezbelden op het laatst af, heb een goede film gezien en daarna algauw in slaap gevallen.

Donderdagochend naar het schooltje van de oom van Anez geweest, om 08:00 kwam de eerste lichting; de kinderen tot 4 jaar. Zoveel kinderen in zo'n kleine ruimte, het past allemaal net. Er werd veel gezongen, en daarna geknutseld. Bij het weg gaan gaf iedereen me een handje, zo schattig. Daarna bij de oom en tante van Anez ook lunch gehad (weer gado gado, jum) en toen kwam de tweede lichting; de kinderen vanaf 4 jaar. Deze kinderen zaten allemaal aan een tafeltje in een ander piepklein zaaltje. Er werd wederom gezongen en geknutseld en iedereen zat mij met grote ogen aan te kijken. Tegen 11 uur was ik weer thuis en in de middag weer naar Don Bosco. Die middag hadden de oudere kinderen geen les en werd ik uitgenodigd een potje volleybal te spelen. Daar stond ik dan, alleen aan de ene kant van het net en 9 enthousiaste kids aan de andere kant van het net... Er werd wat zenuwachtig gegiecheld toen ik vroeg of niemand in mijn team wilde spelen, maar uiteindelijk toch twee teams gemaakt en na een uur sporten in 38 graden was ik compleet doorweekt. Tot groot vermaak van mijn sportgenoten natuurlijk. Vervolgens Lastrie weer geholpen, leuk met de andere zusters (katholiek weeshuis, vandaar zusters) gekletst met mijn woordenboek bij de hand (ging best aardig!). Die avond thuis wat gegeten en toen bij Erika (een vriendin van Anez uit Schotland, geeft hier Engelse les) langs geweest. Leuk mens, gezellige avond gehad.

Vrijdagochend weer naar Don Bosco; altijd grappig dat ritueel; ontwaken, spelen, lunchen, spelen, douchen en naar bed. En de kids blijven even enthousiast. Thuis gegeten en die middag weer naar Don Bosco. Daar weer een uurtje volleybal gespeeld, de kinderen stonden al in twee teams klaar, zo grappig al die trotse gezichten. Vervolgens door naar Lastrie. Dit keer vloog het eten over de tafel tijdens het eten, ik had moeite mijn lachen in te houden en streng te kijken. Gelukkig is er één zuster die daar juist erg goed in is en die de orde houdt. Dat moet ook wel met 25 kids. Die avond kwamen allemaal vrienden van Anez over de vloer, op het balkon gebbq'ed, erg gezellig was dat.

Zaterdag lekker uitgeslapen en op pad met Indah (een vriendin van Anez), die een weekend over kwam vanuit Jakarta. We hebben lekker sushi gegeten en toen naar de dierentuin. Erg gezellig. Die middag kreeg ik een telefoontje van Bleeker dat hij toch eerder vrij was; que sorpresa! Dus die middag weer het internet op en het ticket veranderd naar dinsdag, morgen al! :) Aan de ene kant jammer de kinders al achter te laten, maar ook wel erg leuk naar Australië te gaan! En.. ik heb leuke dieetjes opgedaan iets op te gaan zetten in Nederland dus plannen weer genoeg! :) Die middag met een groepje (Anez, Indah, May, Andy, Erika en ik) met de hobbelbus naar Probolingo gegaan, daar heerlijke verse vis van de gril gegeten en toen met de auto richting de Brommo vulkaan gereden. Daar was het enorm koud (5 a 10 graden, koud dus als je van 38 komt), even weer wennen. In de auto paar uur geslapen en toen om 4:00 met de jeep op pad om de zonsopgang te zien, prachtig weer, ook al was het voor mij de tweede keer. We zijn niet op het normale plateau gaan staan, maar naar beneden het bos in, weer een heel ander uitzicht! Daarna naar de ZandZee (zandvlakte) die we over moesten om de trappen van de Brommo vulkaan te beklimmen. Ik ben weer lekker gaan lopen, geen mens die me op zo'n paard gehesen kreeg. Anez, Indah en May wilden wel hobbelen dus daar heb ik lachend naar gekeken aangezien de paarden zeer eigenwijs waren. Bovenop de vulkaan prachtig uitzicht die de vorige keer met Niek bedekt was met wolken. Daarna met de auto weer naar Probolingo, daar heerlijke Nasi Pecel gegeten en toen met de bus weer terug gehobbeld. Thuis opgefrist en toen kwam Anez met het plan een auto te lenen en de stad door te crossen voor een tour. Wij met z'n allen in de auto, en wat voor een auto, een heuse taxi, had Anez geleend, de enige die nog over was, haha. We hebben de Dolly's gezien (de rode buurt van Surabaya), het oude centrum, lontong Raising gegeten en bezoekje aan Madur island (bereikbaar met een brug). Aan het eind van deze zondag kapot, maar tevreden in bed geploft.

Vandaan afscheid genomen! :( Tas weer gepakt (dit keer binnen een half uur, goed he Niek) en gedag gezegd bij Don Bosco, blijft altijd lastig! Daarna Kippensoepie gehad en thuis gedag gezegd; dat wil zeggen de hele kampung af handjes schudden. Lieve mensen allemaal en ze willen me graag weer een keer terug hebben, heb het erg naar mijn zin gehad hier, maar ook erg zin morgen naar de nieuwe bestemming te vliegen! Ik vlieg morgen 06:30 al, dus duik nu snel mijn bed in! Heb morgen eerst een vlucht naar Bali van een uur en dan 4 uur later vlieg ik van Bali naar Perth, waar ik 16:20 (09:30 Ned. tijd) aankom en waar Bleeker me staat op te wachten!

Volgende verhaal komt dus vanuit een nieuw continent! :)

Tot gauw!

Liefs Floor

Reacties

Reacties

gerben en renate

He Floor!
Wat leuk je berichten weer te lezen. Heerlijk om zo weer een beetje met je mee te kunnen reizen. Fijn te horen dat je geniet en heel veel plezier in het mooie Australie!!
Liefs van ons drietjes,
Renate

Huib

Hoi Floor even snel bij gelezen (dacht ik) pfff... was even meer als één A4tje zeg. Maar je schrijft leuk dus leest heerlijk weg.

Leuk om dit te lezen en je foto's te zien best jaloers op. En geweldig dat je reis naar het laatste continent met ie barge biker gewoon door gaat.

Geniet van jullie reis en kom maar thuis met vele mooie verhalen mocht ik ze al niet hier lezen.

Groetjes,

Huib

Ps,
Hellaas als je dit leest is het al te laat om nog een aapie voor me mee te nemen. Dus doe dan maar zo'n buideldiertje dat huppeld zo leuk in de tuin.

Huib

Met een "t".

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!