floorvuurboom.reismee.nl

Laatste 'Indo week' :(

Selamat Pagi vanuit Singapore again!

Daar zitten we dan, terug in Singapore met heimwee naar Indonesië, ons geestelijk voor te bereiden op de (lange) terugreis naar Nederland..We hebben nog een paar dingen te regelen, maar toch nogeven snel een laatsteverhaaltje overonze laatste week inSumatra.

De avond voor onze vlucht naar Padang, hebben we een nacht in Jakarta geslapen, in dezelfde homestay als waar we sliepen toen we van Sumatra kwamen. Die avond hebben we, na het verhaaltje te hebben getikt voor de website, wat gegeten en zijn daarna ' het uitgaansleven' ingedoken. Niek was alvast naar onze vaste karaokebar gelopen ;) toen Floor even snel een douche nam. Dat bleek niet zo'n handige beslissing... een man alleen in een bar in Jakarta trekt nogal wat aandacht, van prostituees welteverstaan. En niet dat je zegt 'moeders mooisten' ;).Die zijn er namelijk erg veel in Jakarta. Na een paar biertjes en vele potjes pesten verder onze homestay opgezocht.

De volgende dag tegen 12 uur de bus naar het vliegveld genomen en voornamelijk op het vliegveld gewacht tot we het vliegtuig in konden (wederom de pest-contest vootgezet). Wendra belde ons dat hij ons wel wilde ophalen van het vliegveld in Padang, en omdat we toch niet lang in Padang wilden blijven leek ons dat een goed idee! En je raad het al; we zijn weer eens voornamelijk in Bukittinggi blijven plakken! In Bukittinggi hebben we onze pest-contest tijdelijk omgeruild met een shithead-contest dat we hebben geleerd van twee Nederlandse meiden. We zijn nog een keer naar Anas-homestay gegegaan middenin de jungle omdat ons dat zo goed beviel, dit keer met een korte jungletrek aangezien we precies wisten hoe we er moesten komen :) Wederom van de zonsondergang genoten en heerlijke Padang food (met de vingers uiteraard!) gegeten. De volgende dag was het carnaval in Bukittinggi, voor de lagere scholen. De kinderen van de laatste klassen mogen dan prachtige tradiotionele jurkjes/pakjes aan, en lopen, mooi opgemaakt, in een optocht. Er is veel muziek en het is een heel erg grappig gezicht al die kleine kids in prachtige kleding, vol trots aan de hand van papa of mama. De oudste dochter van Wendra en Lindadeed ook mee aan de optocht dus die hebben we even bewonderd. We hebben nog een bezoekje gebracht aan de mini zoo, wat een teleurstellende bedoeling was, aangezien de dieren in een klein afgezet en vervuild kooitje leven.Na het bezoekje aan de zielige diertjes zijnwe hetMinankabau museum ingelopen, wat erg leuk was om te zien. We konden ook nog voor 20.000RP per persoon de tradiotionele kleding aan, hier hebben we echter toch maar voor bedankt. Zonder de traditionele kleding zijn we namelijk al opvallend genoeg. ;)

De dag erna zijn we nog een keer naar het Maninjao meer gegaan, waar we niets anders hebben gedaan dan relaxen, shithead spelen, relaxen, relaxen en eten. ;) Heel erg vervelend om je reis zo te eindigen! Maandag terug gereden op de motor (niet eens aangehouden) en dinsdag was het alweer zover; onze vlucht richting Batam (een Indonesisch eilandje vlak onder Singapore) stond die dag gepland. Wat gaat genieten toch snel voorbij, haha. We zijn naar het vliegveld gebracht en zijn met, toen al,een flinke portie heimwee toch maar op het vliegtuig gestapt. ;) Nog steeds moeilijk gelovend dat dit toch echt het einde was, aangekomen op Batam, waar we direct in een taxi zijn gestapt om de boot naar Singapore te halen. Dit bleek echter nog niet zo'n gemakkelijke taak...

We hadden op het vliegveld van Batam al twee kaartjes gekocht voor een boot richting Singapore, maar bij aankomst bleek dat we de boot van 16:10 niet meer konden halen (het was nog niet eens 16:00 toen), de klok daar op de haven bleek op miraculeuze wijze een kwartier (!!!) later te staan dan de echte tijd. Dat bleek alleen niet uit te leggen, hoezo is dit niet de goede tijd, de klok laat toch zien hoe laat het is? Na menige frustraties uiteindelijk een uur later op een boot gestapt en binnen 45 minuten stonden we weer in Singapore. Zo snel als de bootreis ging, zo tergend langzaam ging de barre tocht door de douane.... Zowel Niek als Floor hadden een slof sigaretten in de backpack, er heilig van overtuigd dat dit mogelijk was, want dit was ook het geval toen we Singapore invlogen. Blijkbaar zijn de regels scherper als je van Batam komt met de boot (omdat inwoners van Singapore daar spotgoedkoop sigaretten kunnen kopen en dat wil Singapore voorkomen door een belachelijk belastingsysteem) want Niek werd er direct uitgepikt aangezien hij ook sigaretten in zijn broekzak had. Om problemen te voorkomen meteen de slof uit zijn eigen backpack gepakt toen hem werd gevraagd of hij nog meer had. Floor had namelijk ook een slof in haar tas, maar die hadden ze niet gezien.. Niek werd meegenomen naar Custom Services alsof hij een crimineel was, en Floor kon gaan wachten bij de douane met de spullen. Niemand vertelde even wat het probleem was of hoe lang het ging duren en ze vonden Floor maar lastig als er vragen werden gesteld. Floor werd daarom weggestuurd (met nog steeds de niet ontdekte slof in de backpack) en moest buiten de douane staan wachten. Uiteindelijk na een uur, kwam Niek, dodelijk vermoeid en Singapore vervloekend, weer door de schuifdeuren. Wat blijkt? Als je van Batam komt met de boot, moet je over elk pakje sigaretten wat je bij je hebt belasting betalen, doe je dat niet, krijg je een giga boete of gevangenisstraf! Niek was behoorlijk moe na het gestapo verhoor, waarbij zijn paspoortgegevens EN vingerafdrukken zijn ingescand... Tsja...Je hebt anti-roken en ANTI-ROKEN zullen we maar zeggen. Uiteindelijk heeft niek dus de belasting moeten betalen waardoor de sigaretten (de ontdekte dan) duurder zijn geworden als in Nederland. De man van de douane zei nog datNiek nu in ieder geval de regels wist voor 'de volgende keer' waarop Niek de manheilig heeft weten te overtuigen dat hij NOOIT meer naar Singapore gaat. Schijtland.

Na een teleurstellende hap Padang food (zelfs dat kunnen ze niet, haha) in de MRT gestapt op weg naar onze homestay. We werden heel lief ontvangen met een ijsje :) en 1000 vragen over onze reis. Erg leuk weer bij te kletsen met Fam. Tan, vanavond gaan we weer met ze uiteten (wat vroeger in verband met de terugvlucht) en brengen ons dan naar het vliegveld.

We gaan nu snel nog even het één en ander regelen en ons geestelijk voorbereiden op de terugreis naar Nederland.

Bedankt voor alle leuke reacties, de laatste foto's laten we jullie graag live zien!

Liefs,

Broer en Zus

Kirsten

Heeeeyyy...

Alweer jullie laatste verhaal. Wat gaat dat toch ontzettend snel!! Maar wat een belevenissen weer allemaal. Kan me heeel goed voorstellen dat jullie nog wel langer zouden willen blijven!! Zat het te lezen en dat gevoel kwam duidelijk over. Maar straks weer terug en de fam.en iedereen weer zien is nat.ook wel weer super fijn!! En deze ervaring pakt niemand jullie meer af!!! Geniet nog even van de laatste tijd daar en tot weer in Nederland!!

Hele dikke tuut mij

Gerben en Renate

Lieve Floor en Niek,
Alweer bijna (of helemaal inmiddels..?) thuis!! Wat een verhalen, geweldig dat jullie zo hebben genoten!
Nu lekker bijkletsen met iedereen zeker!
Liefs van ons drietjes.