floorvuurboom.reismee.nl

Padang!

Hey lieve mensen!

Hier weer even een verhaaltje van ons. We zijn veilig aangekomen in Padang, Sumatra!

Afgelopen zondag zijn we eerst even dingen uit gaan zoeken voor Sumatra. Je schijnt daar echt gave hikes te kunnen doen en er is volop natuur. Daarna zijn we de stad in gegaan om een lunch te scoren. We zijn bij een Japans tentje terechtgekomen waar je de sushi zelf van een lopende band af kon pakken. Echt leuk! En je wordt er hebberig van…

Wink
Er waren verschillende prijsklassen: blauw bordje was 1 dollar, groen: 2.29 dollar en rood: 5.59 dollar. (1 dollar is 50 eurocent). De sushi was echt heerlijk en na het eten zijn we met de familie Tan naar een Chinese (Christelijke) kerkdienst geweest. Alles was in Engels dus we verstonden het gelukkig wel. De dienst begon met een enorme live band en er werd door 3 vrouwen en een jongen in hele hippe rode pakjes gezongen. De mensen in de zaal hadden allemaal hun handen omhoog en hun ogen dicht. Dit was op zijn zachtst gezegd nogal bijzonder. Het was allemaal erg Amerikaans en het Hallelujah en Amen gehalte was erg hoog. Je kunt je dus wel voorstellen hoe Niek er bij zat in zijn stoel...
Laughing
De dienst duurde 2 uur en na 3 liederen over 'thank you Jesus' begon pastoor Joseph Prince te vertellen. Hij zei dat het gewoon onmogelijk is om een leven zonder zonden te leven en dat bij de kruiziging van jezus al onze zonden al waren vergeven (dit stond niek wel aan). Verder kon de pastoor wel erg leuk vertellen en vergeleek hij de bijbel en het hedendaagse leven met elkaar en maakte hij ook veel grapjes. Na de dienst (niek was lichtelijk verward) zijn we een beetje door de stad gaan struinen. Daarna zijn we naar een restaurantje aan het strand (ja ja.. We hebben er 1!) gegaan en hebben we heerlijk gegeten met uitzicht op zee.

Afgelopen maandag was de grote dag aangebroken. WE HEBBEN ONS VISUM GEKREGEN!! Het is echt een supermooie ‘stempel’ (soort officiële sticker)

en neemt een hele pagina van het paspoort in beslag (zie foto's). Vol trots zijn we uit het ambassadegebouw gelopen en we hebben minimaal 10 minuten gezongen 'wij hebben ons visum, na nana nana na'. Het backpacken kan nu echt beginnen! Omdat het nogal warm was, zijn we lekker baantjesgaan trekken in een olympic sized zwembad om heerlijk af te koelen. Best grappig om de locals te zien zwemmen. Het was gewoon recreatief maar toch had iedereen supergestroomlijnde pakjes met bijpassende mutsjes en brilletjes op (kwamen wij aan met bikini en baggy zwembroek). Na het zwemmen zijn we naar ons favo café aan de Singapore river gegaan voor een heerlijk happy hour biertje/wijntje (niek was wederom in zijn nopjes) om het visum goed te vieren. Tijdens de happy hour betaal je 2,25 Euro voor een wijntje (2 voor 9 SGD) en 4 Euro voor een halve liter bier (2 voor 16 SGD), buiten de happy hour uren is alcohol niet te betalen. Na de drankjes zijn we nogmaals sushi gaan eten bij het restaurant met de lopende band en hebben we wederom heerlijk gegeten voor slechts 20 Euro, dat is nog eens wat anders dan de Japanner in Nederland...! Daarna naar huis gegaan om de tassen in te pakken.

Dinsdag hebben we na een ontbijtje afscheid genomen van de familie Tan.We kregen nog een cadeautje (echt heel schattig). Het bleek een cd te zijn met de liederen van de pastoor Joseph Prince. Het wordt dus een religieuse zomer in wyb dit jaar

Wink
. toen zijn we in de bus gestapt naar Changi Airport. Daar aangekomen bleken we in de verkeerde terminal te staan dus moesten we onverwacht toch nog haasten. Gelukkig verliep de checkin soepel en viel de druk een beetje weg. Toen we door de douane moesten bleek Flooreen schaar in haar handbaggage te hebben (in de EHBO-kit, vergeten dat ‘ ie erin zat, haha) dus moesten we tekenen dat we deze vrijwillig af wilden staan. Gelukkig hoefde ze niet mee voor een grondige controle
. Uiteindelijk op tijd het vliegtuig gehaald en vertrokken naar Padang Sumatra! Na een vlucht van 50 minuten kwamen we 10 minuten eerder aan dan dat we waren vertrokken. Het is hier namelijk een uur vroeger. Toen we het vliegveld uitliepen belanden we echt in een andere wereld. Direct stormden er 20 taxichauffeurs op ons af en iedereen begon te roepen in het Indonesisch. Hier verstonden we dus geen hout van. Uiteindelijk zijn we in een overvol busje beland die ons voor 36.000 rupiah (2,33 euro) naar een hotel bracht. Later bleek het hotel een beetje overpriced te zijn maar het was alsnog maar 8 euro p.p. Na het inchecken zijn we de stad Padang ingelopen en bleken we een ware attractie. Iedereen kijkt, toetert, lacht (en lacht uit) en zwaait naar ons. Je kunt dit vergelijken met de eerste neger op terschelling (hè Bassie
Laughing
)Alle meiden vallen in katzwijm als ze Niek zien en Floor trekt nogal wat mannelijke interesse. Gelukkig worden we toch bijna altijd als getrouwd stel gezien! We zijn in een internet café gaan zitten en hebben even de saldo's gechecked en zijn daarna heerlijk gaan eten voor 5 euro p.p. Met andere woorden, indonesië is geweldig. Vanavond slapen we in een ander hotel (goedkoper en dichter bij centrum) en morgen gaan we naar Bukittinggi, een dorpje op 900 meter hoogte, 2 uur van Padang. We hebben de bus vandaag geboekt, een ‘private bus’ die ons afzet bij een hostal. We hebben besloten niet te lang in Padang te blijven en de omgeving te gaan verkennen, die ook meer wordt aangeraden aangezien Padang een drukke, hete en vieze stad is, nog niet geheel gewend aan touristen. Het is werkelijk ongelooflijk hoeveel afval hier ligt op strand, straat en in het park. Nogal een tegenstelling met het schone Singapore! Het riool ligt hier open en bloot, wat voor stank en gevaarlijke situaties (grote gaten in de weg) zorgt. Zie de foto van, zoals Niek het noemt, ‘het cholerameer’ ter illustratie!

We verwachten drie dagen in Bukittinggi te blijven, en terug te gaan naar Padang via de kust (dat moet het beste strand zijn van Padang, niet vervuild), een eilandje te bezoeken (aan de kust van Padang), misschien de Metawai eilanden en dan een vlucht te boeken naar Medan, Sumatra (vanuit Padang), om vanuit daar de jungle in te gaan om Oerang Oetans te zien. Vanuit Medan willen we dan kijken voor vluchten naar Jakarta, Java om het tweede eiland te verkennen. Dit is nog een globale schets, alles kan nog veranderen, zoals het echte backpackers betaamt…

Dit was het weer voor nu! We hopen dat jullie allemaal een fijn pasen hebben gehad en tot het volgende verhaal! Altijd weer een zoektocht naar internet, dus het kan even duren…