floorvuurboom.reismee.nl

Eerste week Cusco

Hola!

Daar was ik weer, ik heb nu een snel internetcafé gevonden, iets duurder, maar dan kan ik tenminste wat foto´s uploaden!

De tijd gaat hier snel, het is alweer 20 februari en over 4 dagen vier ik mijn verjaardag hier. Gisteren vroeg mijn ´guestmama´ of ik dan misschien´amigas en amigos´ wil uitnodigen thuis, dan zou zij voor thee en postres (taartjes/lekkernijen) zorgen. Erg lief! Voel ik me ook nog een beetje jarig!

Vorige week vrijdag kwam ik aan in mijn guestfamily(in de ochtend, Dina, mijn´guestmama´ kwam me ophalen)en ik werd heel lief ontvangenmet een lekker ontbijt. Hoewel ik dacht dat ik na 4 weken Quito wel wat gewend was aan de hoogte, had ik de eerste twee dagen toch wat last van hoofdpijn en duizeligheid. Maar na wee dagen was het alweer weg, het enige wat ik hier nog merk is dat wanneer ik een stijle trap of straat moet beklimmen (die zijn hier nogal veel) helemaal buiten adem ben als ik boven ben. Die goede conditie van mij is hier dus verdwenen! ;-) Op mijn eerste dag heb ik dan ook heel rustig aan gedaan en om 3 uur had ik een tour door Cusco om de stad een beetje te verkennen. Erg gezellig was dat. Vrijdagavond was er een ´Valentijnparty´ voor studenten en vrijwilligers en omdat ik nog niemand kende ben ik even met Sandra (die ook bij mijn familie woont) mee gegaan. Ik ben maar even gebleven, maar het was leuk alle andere studenten te zien en ik zag toen Nicole en Karin weer, die ik heb ontmoet in Quito, leuk weer bij te kletsen!

Zaterdag heeft Sandra me meegenomen in de stad en we zijn een markt over gegaan vlakbij mijn huis. In de stad hebben we gelunched met Frida en Danielle en ´s avond gegeten bij de familie. Dina gaf die avond een feest omdat ze 00:00 jarig was dus we hadden een soort buffet om 20:00. Erg lekker eten en ik kreeg meteen een glas sangria in mijn handen gedrukt van Ernesto, de man van Dina. Bauke (de vrijwilligersbegeleider van de Spaanse school, zij gaf ook de tour) was er ook en natuurlijk allefamilie en vrienden. Na het etenging de muziek op volume maximaal en stond iedereen in een kring te dansen. Steeds ging iemand in het midden staan en als iedereen die erom heen stonden niet hetzelfde deden dan werd je naar het midden gesleurd. Ik was niet de pineut gelukkig. Tegen 23:00 ben ik naar bed gegaan met watjes in mijn oren want het feest was nogin volle gang en mijn slaapkamer is naast de feestvreugde...

Zondag hebben we dus de grote wandeling gedaan, allleen niet volgens de normale route zoals iedereen het normaal doet. Maar dit maakte de route wel uniek! Het was een prachtige, maar pittige wandeling met de zoutvlaktes als beloning!

Maandag had ik mijn eerste dag op het vrijwilligersproject, ik zou 3 uur met Jamil gaan (dochter van Dina, daar woon ik dus ook bij in huis), maar dat werd 4 uur, tranquilo tranquilo! We gingen met een super klein, oud busje naar het project, propvol en na een half uur waren we er. Eenmaal aangekomen wist ik niet wat ik zag! Het weeshuis staat in een achterwijk en alles ziet er erg oud en aftands uit. Ondanks deze trieste situatie zijn de kinderen erg vrolijk en aanhankelijk. Ik heb met de kinderen gespeeld en daarna heb ik mijn spullen die ik mee heb genomen vanuit Nederlandin de speelkast verstopt, een ´sorpresa´ voor de volgende dag! Ik ben met Nicole weer naar de stad gegaan met de bus en ik ben met haar mee naar huis gegaan. Daar hebben we met Karin en Eline (vriendin van Karin) broodjes tonijnsalade gegeten en Grey´s Anatomy gekeken, gezellig!

Dinsdag weer naar het project gegaan samen met Nicole, we hebben met de kinderen getekend met de spullen die ik mee had genomen, het was een erg groot succes! Iedereen was er erg blij mee. Ik had ook een flesje water gekocht voor Filipe, een jongetje dat ziek was (erge keelpijn)en in de kast lag te slapen, de arme ziel. Er werd niets aan gedaan, volgens de directrice zou het vanzelf beter worden... Nicole en ik hebben er voor gezorgd dat hij veel water dronk en we hadden koekjes gekocht waar hij op kon zuigen, zo kreeg hij toch wat binnen. Die avond heb ik met Frida, Nicole, Karin en Eline mijn eerste Salsales hier gehad bij Neto (de zoon van Dina, woon ik dus ook mee in huis) die net zijn dansschool heeft geopend. Super gaaf was dat! Iedereen had een eigen danspartner dus veel geleerd! Daarna hebben we gegeten in de stad en daarna nog even salsa gedanst in de club. Moe en voldaan lag ik om 00:30 in bed! Woensdagochtend had ik mijn eerste extra Spaanse les van ´Danny´ (2 uurtjes) en heb al meteen veel bijgeleerd! In de middag weer naar het project samen met Nicole. Alle kinderen vlogen ons meteen om de nek en vroegen of ze weer mochten tekenen, mijn spulletjesbleken dus een succes! Lekker de hele dag spelletjes gedaan en ik had keelpastilles meegenomen voor Filipe zodat zijn keel beter zou worden.Het is nu vrijdag en zijn keel is al een stuk beter, elke dag heb ik hem 2 pastilles gegeven om op te zuigen en hij kwam speciaal naar me toe omme te bedanken, zo lief! Elke keer als ik nu aankom in het huis vliegt hij op me af en schreeuwtL Hola Bonita Flor! Zo schattig! Die dag geknutseld met Filipe en die avond heb ik pannenkoeken gegeten bij Eline, samen met Karin, Nicole, Frida, enFemke (woont bij Eline in het appartement). Heerlijk echte Hollandse pannenkoeken! Daarna was het Indigo avond, een lounchebar waar iedereen op woensdag heen gaat, en dat was erg gezellig. Mohito´s gedronken en daarna gedanst in ´Woods´. Donderdag had ik weer 2 uur Spaanse les en daarna ben ik alleen naar het project gegaan omdat Nicole gisteren (en vandaag) niet kon. Toen ik aankwam hadden de kinderen al gegeten en opgeruimd (dat doen ze allemaal zelf) en ze zaten wat verveeld in huis en buiten op het plein.Ik dacht: leuk, ik ga bellenblazen met de kinderen! Ik had er 6 mee dus ik dacht we kunnen in groepjes met de bellenblaas spelen... maar toen de kinderen me zagen met de bellenblaas vlogen ze op me af en grepen meteen naar de bellenblaas.. iedereen kreeg ruzie omdat ze allemaal tegelijk wilden spelen, ze moeten dus nog een beetje leren delen, haha. Nadat ik als moeder ben opgetreden ;-) ging het veel beter en later heb ik nog geknutseld met Filipe. De andere 3 vrijwilligers (uit Amerika, uitwisselingsproject van highschool) hebben buiten spelletjes gedaan met een andere groep kinderen. Er zitten 30 kinderen in het huis dus de aandacht moet verdeeld worden! Die avond hebben we (met dezelfde groep als de vorige keer alleen ging Femke nu ook mee) weer salsales gehad bij Neto(gisteren) en daarna hebben we weer in de stad gegeten en even2 uurtjes gedanst in een salsaclub. Na het dansen gingen we eenijsje eten en het regende en onweerde ineens heel hard dus na die paar stappen naar de taxi was ik ineens zeiknat! Oh ja, zaterdag was er een aardbeving in Cusco, een kleine, maar ik voelde hoe het huis heen en weer schudde, voor 30 seconden! Schijnt hier vaak voor te komen... maar er was gelukkig niets aan de hand!

Vandaag heb ik lekker uitgeslapen en ik ga nu weer naar huis voor de lunch en daarna weer alleen naar de kids. Vanavond gaan Nicole, Karin, Emile, Bauke en ik de Salkantrey boeken (een hike naar de Machu Pichu, die door verschillende vegetatie gaat zoals de sneeuwbergen, jungle, bossen etc. Het uiteindelijke doel is hetzelfde: de Machu Pichu. We vertrekken volgende week zondag (1 maart) voor5 dagen.... de eerste donderdag in maart ben ik weer terug en dan werk ik nog drie weken in het weeshuis!

Ik hoop snel weer een verhaal te kunnen schrijven, dit weekend ga ik weer leuke activiteiten doen dus dat verslag komt later!

Liefs en tot gauw!

La Flor (zo noemend de kinderen van het weeshuis me hier)

Reacties

Reacties

Sandy

Jeetje zo te lezen heb je het heel erg naar je zin. ik geniet bij elke regel van je verhaal, echt waar. je onderneemt veel zeg.

hoe is het in het weeshuis? heel moeilijk om in te denken hoe dat moet zijn. aan de ene kant vrolijk maar aan de ander kant ook wel moeilijk.

ik wens je alvast heel veel plezier voor 1 maart.

dikke kus

vinckiedot

Happy birthday La Bonita Flor!! Lees nu je verhaal pas, want ik had het weekend de kids van m'n broer over de vloer, samen met Randee. Maar... dat weet je ;-) JIHA! Zeer tof. Nu nog even voor ik naar m'n werk ga een little mailos. Heb niet zoveel zin, want ik lag de halve nacht wakker van m'n buuk. Okzonde. Lekker idee is het dan dat je nog maar een dagje hoeft. Morgen nationale wasdag in Britswerd. Voor m'n huis zijn alle bomen omgezaagd dus ik kijk uit op alleen maar weiland. En aan m'n stokrozen hangen nu zes vogels pinda's te eten. Yesyes, het is nog steeds een beetje winter hier. (beetje)

Bij jou niet lees ik!! Die kids zullen je wel gaan missen vermoelijk, you good old mamita (is eigen gemaakt Spaans voor moeder) > Lief dat je zo goed voor ze zorgt.

Doe voorzichtig daar met aardbevingen, te hoge bergen enzo, maar geniet vooral van je danspasjes (leer dat graag nog eens van je) en van je tijd daar.

Take care Floor! Ik denk aan je, liefs Mariek

ine

He Floor,
Gefeliciteerd met je verjaardag!
Veel plezier met je feestje vanavond!

X
Ine

ex-roomy Rinske

Ook nog even via deze manier...... Gefeliciteerd met je verjaardag!!! Geniet van de dag... maar dat gaat vast goedkomen....

Kuzzz

familie wind

Hoi Floor,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! We hopen dat je een leuke dag hebt, in ieder geval leuk dat je het met de mensen daar gaat vieren!
Je verhalen blijven indrukewekkend, vooral de verhalen en de foto's van het weeshuis. Het moet je een goed gevoel geven dat je iets voor die kinderen kunt doen, geweldig!
Het is hier vandaag de laatste dag van het carnaval, dus Ruben en ik (Janneke) zijn nu verkleed als lieveheersbeestje, om dadelijk naar de kinderoptocht te gaan kijken.

Liefs, Wiebe, Gea, Jeroen, Janneke en Ruben

Niekje

Hola Bonita Flor! ;)

Nogmaals gefeliciteerd met je verjaardag! (hyves, reismee, smsje en hotmail ;)
maak er een mooie dag van en ik kijk uit naar je volgende verhaal!

dikke kus brother

Cat

Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag.

Veel plezier!

x Cat

marnix

Nog GEFELICITAART.
geniet van je avontuur, ik volg het met plezier.
dikke X.

Kim

Lieve Floor, nog van harte gefeliciteerd met je birthday!!! Wat een avonturen zeg, heel gaaf om zo af en toe eens mee te lezen. Have fun!
Liefs Ernst en Kim

davinckie

Hey Floortje, hola!

Wat ben je toch trouw in het plaatsen van blogs en foti. Dat is gezellig. Er rijzen twee vragen als ik je foto's zie: 1. hoe warm is het daar eigenlijk? 2. hoe krijg je het voor elkaar om er ook op reis altijd goed uit te zien? :-)

Ik heb net een kort griepje achter de rug - zou aankomend weekend naar Amsterdam (Alef), maar weet niet of dat door kan gaan. Zou wel jammer zijn, want hij heeft net een nieuw appartement daar.

News on the kledingfront: jasje & groen bloesje ;-)

Ik zit zo eens om mij heen te kijken wat nog meer nieuws kan zijn vanuit Britstown, maar dat valt dan bar tegen. Het is maar goed dat ik geen blogs bijhoud.

Love to read yours, take care en geniet!! xVinckie

Caro

Hi Fleurig,
Heb nu al zin in dansen op het strand! Fijn met jou als de salsajuf!!!!
Wens jullie HEEEEEEEERLIJKE week en groet voor Machu Pichu.
xxx&knuf

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!