floorvuurboom.reismee.nl

Jungle weekend en maandag en dinsdag

Hola!

De laatste keer dat ik schreef was het geloof ik vrijdag. Vrijdag ben ik met Ruth, Sandra, Kim en Brandon wezen eten in een Thais/Indian restaurant, erg lekker was dat! Daarna zijn we met nog meer andere studenten naar een club gegaan ´por bailar!´ (dansen). Dat was erg gezellig en leuke muziek! Je kon daar mohito´s en Caiparinia´s (ik weet niet of je het zo schrijft) krijgen (erg sterke!) voor slechts 1,5 dollar. Ik voelde het al na ééntje dus daar heb ik het voor de eerste keer maar bij gelaten... haha. Om half 12 heeft Andy me ´thuisgebracht´ (omdat het maar 2 minuten lopen is, maar ik beter niet alleen kan lopen) omdat ik de volgende morgen om 7 uur klaar moest staan bij Yanapuma. Erg lekker (maar beetje kort) geslapen en tas gepakt, toen op naar de jungle!

We zijn eerst met de trolley naar het busstation gegaan (daar moet je je rugzak voor je houden voor de pickpockets, Ruth was bijna bestolen, dat gaat erg gemakkelijk omdat het erg druk is en je erg op elkaar staat), daarna met een bus 3,5 uur gereden naar Santa Domingo. De chauffeur scheurde er op los, het waren erg smalle wegen waar je steeds ook tegenliggers tegen kwam. Ik had soms echt mijn hart in mijn keel zitten, maar het uitzicht was werkelijk waar prachtig! Overal om je heen groene bergen, watervallen, vogels en.. zon! Toen we aankwamen in Santa Domingo (erg warm!) werden we begroet door de Shaman van de cummune (de Sachila´s). Een unieke man die er prachtig uitzag (zie foto´s). In Santa Domingo hebben we gelunched, weer typisch Ecuadoriaans, erg lekker. Speciaal voor Lila: typisch Ecuadoriaans is vooraf soep (in dit geval kreeftensoep, met een kreeftenschaar erin die je open moet slaan met een hamer, jum!), daarna rijst met (vaak) kip en mais of bonen en gekookte banaan en als toetje fruit of in dit geval rijstepudding! (bijna net zo lekker als die ik bij jou altijd heb Willy! Hihi). Na de lunch was het de bedoeling om met een andere bus naar de commune te gaan, maar de Shaman regelde een truck waar we met z´n allen in konden. Geweldig was dat, met z´n allen achterin en prachtig om te zien hoe je steeds verder het bos in rijd. Toen we aankwamen wist ik niet wat ik zag, zo prachtig als die natuur is! We werden opgewacht door het oudste vrouwtje van de commune die ons allemaal een kus gaf, zo schattig! Toen we aankwamen kregen we een rondleiding, ze hebben iets andere toiletten daar, haha, maar wel erg functioneel voor hen. Zie de foto! Het was eerst erg wennen ´het toilet´ te gebruiken, maar het went snel, alleen in het donker was het wat lastig, haha. De commune woont vlak bij een rivier waar men zichzelf en de kleren in wast. Alles is van hout en zelf gebouwd, echt prachtig! Na de rondleiding nam de Shaman ons mee de jungle in voor een wandeling. Ik heb allerlei insecten, vogels en prachtige bomen en bladen gezien. En de Shaman legde steeds even uit welke boom, plant, insect etc heette en wat voor meerwaarde het voor hen was.

De Shaman liet ook zien met welke plant zij hun haren rood maken (alleen de mannen). Alfonso had zijn haren niet rood en zich niet geschoren omdat zijn zus een tijdje terug is overleden. Dat is een manier om aan te geven dat hij verdriet heeft omdat een familielid is overleden. Na de wandeling heb ik mijn bikini aan gedaan en ben ik de rivier in gesprongen. Heerlijk je te wassen in een rivier na een plakkerige wandeling, het was namelijk erg warm! Na het opfrissen kregen we een heerlijke maaltijd: verse Tilapia in banaanbladeren met rijst, groenten en gekookte banaan, heerlijk. Na het eten hebben we muziek gemaakt met de comunne en heb ik gedanst met de Shaman! Daarna (om 8 uur) kregen we de kans Euwaska te drinken. Dat is een drankje dat je lichaam reinigt en je krijgt er visioenen van. Bijwerkingen: overgeven en diaree.... maar de Shaman vertelde erbij dat als je er wat bang voor was of als je niet heel goed in je vel zat, dat je het dan niet moest doen. Ik heb het dus maar niet gedaan en ik ben blij, nadat ik anderen zag overgeven en alleen maar op het gras zag liggen, dat ik het niet heb gedaan! Ik heb alleen een ´limpia´ gekregen van de Shaman, een reiniging van de geest. Het is een hele ceremonie, waarmee de Shaman je ´reinigt´ met takken uit het woud en een bepaalde drank. Hij fluit hierbij een speciaal lied. Erg indrukwekkend allemaal. Ik ben om 22 uur naar bed gegaan, nadat ik eerst mijn bed had gecheckt op insecten en slangen, en ik heb heerlijk geslapen! We hadden een muskietennet en dankzij de repelente van Ellen en Cees ben ik maar heel weinig gestoken! Muchas Gracias!

De volgende ochtend kregen we een fantastisch ontbijt van vers fruit, ei en broodjes en we kregen uitleg van Alfonso wat de commune zoal eet en hoe zij hun eten bereiden, erg interresant. Daarna heerlijk even in de hangmat gelegen en wederom gelunched (kip en rijst) zodat we vol in de bus terug zaten! Terug in Quito boodschappen gedaan en heerlijk thuis gegeten met David en filmpje gekeken.

Maandag Spaanse les en daarna met Kim, Nicole en Karin naar het oude centrum geweest om de rijkste kerk van binnen te bekijken (vorige keer niet gedaan, was dicht). Daarna heerlijke chocoladetaart gegeten voor slechts 70 eurocent en daarna naar huis gegaan. Ik heb een ommelet voor mezelf gemaakt en na de studie in slaap gevallen.

Vandaag ipv Spaanse les met mijn profisora en andere studenten naar el teleferico geweest, daar kan je over heel Quito kijken en zien tussen welke vulkanen Quito ligt. Het was een prachtig uitzicht en erg gezellig met z´n allen. Ik moet nu opschieten, want ik moet mijn was halen bij de laundry shop. Ik probeer morgen meer foto´s te posten van maandag en dinsdag!!

Liefs Floor

Reacties

Reacties

Marieke

Hey liefie, je verhalen ontroeren me. Blij dat je het zo mooi hebt. TAKE CARE en geniet! -x- Vinckie (stuur je later nog even een hotmail.com!)

Agneet

He lieve Floor,

Geweldig om je verhalen te lezen (en tevens goede afleiding van de scriptie;)) Dat haar verven met die dingen lijkt mij ook wel wat!! haha. Ik hou je goed in de gaten de komende weken en je weet het.. HAVE FUN!! dikke tuut uut fryslan

ps. je ziet er op de foto aardig gereinigd uit inderdaad :)

gea+rieks

Leuk verhaal.Je maakt wat mee.


Doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Amanda!!

Chicaaa!!
Je bent een stoer wijf!!
Have fun!
Dikke tút út Fryslan!!

frank

he lief,

Super om te zien/lezen dat je zulke mooie dingen ziet en beleefd. Ik heb het een beetje druk om iedere keer een bericht te sturen. Maar beloof je beterschap.

liefs frank

Martine

Hee Floor,
Ik vind je helemaal stoer.
Wat leuk dat je het zo naar je zin hebt,
X Martine

Kirsten

`Heeey....Super mooi verhaal, wat een indrukken en ervaringen zeg. En hele mooie foto's erg leuk om te zien!!

Geniet ervan,

Dikke tuut

Marjanne

Hai Floor!
Mooi verhaal, en leuke foto's!
Blij om te horen en te zien dat je het zo naar je zin hebt :D Geniet ervan he, want de tijd vliegt!
Dikke kus

Pap

Hoi Floor
Net weer terug uit Z Afrika, brr koud hier.
Hoe is het daar bij jou, wat de temperatuur betreft?
Ik was blij je even te horen per telefoon en te weten dat het goed met je gaat.
Ook ben ik blij dat je dat rare drankje niet hebt opgedronken , niks voor ons, liever een biertje of niet.
Heb al je verhalen gelezen , ik ben dan ook wel een beetje jaloers op je.
Maar ja je kan ook niet alles meemaken maar toch.
Marjon en ik hopen dan ook dat je nog een hele fijne tijd mag beleven in Equador en dan op naar Peru.
Heel veel liefs van ons en we bellen snel.
Take care.

Kussies Pap en Marjon.

Liz

Hej Floor! mooie verhalen meid! ik ben blij dat je het na je zin hebt daar!
ik blijf je volgen!

dikke -x- Emil en liz

Jeroen, Janneke en Ruben

He lieve Floor,

Geweldig om al je verhalen te lezen! Erg leuk om op de hoogte te blijven van wat je allemaal meemaakt. En in je verhalen lezen we dat je het erg goed maakt! We zijn blij dat je het zo goed naar je zin hebt en dat je zo snel leuke contacten hebt daar. Want dat is toch wel prettig!!
Misschien ook wel leuk voor jou om een beetje te weten hoe het hier gaat: Hier gaat alles prima. Het is koud hier (rondom het vriespunt). Met ons gaat het ook lekker, Ruben is echt een schatje, en het bevalt goed om weer aan het werken te zijn. Binnenkort maar eens een zomervakantie boeken.... zal vast niet zo´n bijzondere reis worden als die jij maakt!
Nog heel veel plezier, en we blijven je volgen, en zullen over een tijdje weer iets van ons laten horen!

Liefs, Jeroen, Janneke en Ruben

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!