floorvuurboom.reismee.nl

Letsitele farm & project Tshega

Hallo!

Hier even een snelle update van mijn verblijf hier in Zuid-Afrika!

Allereerst; ik vermaak me opperbest! Ik voel me erg thuis op de farm. Wat een rust hier en wat een mooie omgeving. Ellanie en Francois (oprichters van het project) zijn erg vriendelijk en warm en het appartement waar ik zit (samen met drie andere vrijwilligers), op hun erf, is erg prettig wonen. Ellanie kookt elke avond voor ons, behalve op zondag dan koken we zelf. We eten gezamenlijk, erg gezellig altijd.

Over het algemeen hebben we min of meer een 'weekschema' die overigens dagelijks verandert, maar inmiddels zit er, voor zover mogelijk, aardig structuur in. En uiteindelijk; geen structuur is ook een structuur. ;)

Meestal gaat de wekker om 06:00 voor het ochtendritueel; opfrissen, ontbijten, bakkie koffie en tegen 07:10 in de auto naar de school. Je hebt de 'oude school' ; een aantal klas lokaaltjes bij elkaar, administratie, Grade R en Pre-school (soort creche / kleuterschool) en je hebt de 'nieuwe school' (wordt nog verder aan gebouwd) iets verderop in de gemeenschap waar uiteindelijk iedereen naar toe moet. In de nieuwe school zit Grade R, Grade 1 en Grade 2, in de oude school zit Grade 3 t/m 7. Vorige week hebben alle leerlingen les gekregen op de oude school omdat de schoolbus, die Grade R, 1 en 2, (in 4 keer) naar de nieuwe school brengt, stuk was, vermist was of er niemand was die kon rijden. Dit betekende: 250 leerlingen verdeeld over 5 lokaaltjes en noodgedwongen een caravan. Behoorlijke gezellige chaos dus. Alle vrijwilligers helpen de leraren waar mogelijk; meehelpen in de les, privé les aan de kinderen die moeizaam leren / moeilijk mee kunnen komen, helpen met huiswerk, spelen, liedes zingen, administratieve dingetjes, enz. Het bevalt me goed; de kinderen zijn enthousiast, aanhalig en vrolijk. Er zijn doerakken bij en je staat er versteld van hoe klein als ze zijn ze je om je vinger proberen te winden. Ik vind het vooral leuk en waardevol de kinderen die moeilijk kunnen leren een op een te helpen; lezen, huiswerk, zingen enz. Deze week voor het eerst bij de nieuwe school geweest, want de bus doet het weer.

Daarnaast help ik bij het outreachprogramma; het feedingscheme en youth program. Bij het feedingscheme help je de kinderen uit de gemeenschap met huiswerk, je speelt spelletjes met ze en zingt met ze. Dit begint half 3; eerst krijgen de kinderen eten (drie kale boterhammen en drinken), waarna men bid en zingt en vervolgens met huiswerk aan de gang gaat tot een uur of 4. Dit gebeurt allemaal in de gemeenschap zelf onder een houten dakkie op palen. Deze kindjes hebben niet veel, maar met de lesstof die we meenemen vanuit de school kunnen ze heel wat leren. Het is de bedoeling dat we deze week op pad gaan voor wat leerzame spellen en spulletjes die we naar hen mee kunnen nemen. Over het algemeen gaan we drie keer per week naar de feedingscheme. Het youth program(jeugd van 15-21)dat ofwel op een open veld plaatsvindt vlakbij het feedingscheme ofwel in de nieuwe school, staat nog in de kinderschoenen en afgelopen week hebben we voornamelijk met iedereen gepraat (met behulp van tolk) en geïnventariseerd waarde stichting Tshega hen bij kan helpen. Het ziet er nu naar uit dat Engelse lessen allereerst de focus is, samen met liveskills. Dit bezoeken we over het algemeen twee keer per week.

Het is hier zomer; elke dag tussen de 27 en 35 graden. Soms bloedheet, soms aangenaam warm en heel af en toe regenachtig. Inmiddels ben ik gewend aan de hitte, maar echt in de zon zitten is aan het einde van de middag het lekkerst (zonder vreselijk te verbranden).

Ik doe het vrijwilligerswerk van maandag t/m donderdag of vrijdag en afgelopen weekend heb ik mn eerste excursie gehad; naar het Kruger National Park. Twee hele dagen (vanaf 05:30 tot 18:30) door het park gereden en daar ook overnacht in een tent; prachtig! Francois en Om Willie (oom in Afrikaans) waren onze tourguides. Echt prachtige beesten gezien; olifanten, een keer zo dichtbij dat deze bijna op ons af kwam stuiven met luid getoeter, giraffes, zebra’s, buffels, impala’s, neushoorn, nijlpaard, leeuw, krokodil, veel vogels, veel kleine en ieniemieniebeestjes, kudu, wildebeest, gnoe, oftewel; teveel om op te noemen. Tussendoor ontbeten, gelunched en regelmatig pipi-pauzes gehad natuurlijk. ;) We hebben daar in een tent geslapen en de volgende dag werden we wakker met het gebrul van de leeuwen, geweldig! Dag twee weer hele dag door het park gereden, in het park ontbeten, weer prachtige dieren gezien, helaas alleen een luipaard op de rug die wegstoof. Dat was wel jammer, maar we hebben er wel eentje gezien! Helaas geen cheeta… Einde van de avond samen uiteten geweest en het weekend gezellig afgesloten.

Ik zal eens kijken of ik wat foto's kan uploaden en ga t bed weer in want morgen gaat de wekker weer vroeg!

Liefs Floor


Reacties

Reacties

Vinckiepinkie

LIEFIE! Wat een mooi verhaal weer! - en die foto's zijn om van te genieten. (Die van die spin echter, daar krijg ik nachtmerries over vannacht, dat kan ik u verzekeren.) Doe mij maar die kleine schildpadjes en olifantjes hoor.. ;-) Geniet lekker daar! Ik heb vandaag een Amsterdamse loodgieter geïnterviewd terwijl mijn dak er bijna vanaf waaide. Dat voor een beeld uit Holland. (het eerste is helemaal waar, het tweede licht gechargeerd, maar 't stormt hier, zoveel is duidelijk.) :-) LOVEYOU! x

Jorinde

Schatjepetatje!!!

Wat een heeeeerlijk verhaal!!!! Zit helemaal mee te genieten :) !!! HAhaha en zoooo totaaaaaal anders dan hier ;) Ik zit in rustige afwachting tot mn auto radio geinstalleerd is, wacht ondertussen op Les en ga dan voor een ritje op de brommert.. Ach.. je moet toch wat he :p?! VErder vandaag verder op reis, dus ben heel benieuwd!!!
Geniet van je heerlijke tijd daar lief en dikke zoen!!!! Hou van jou!!!!!!

Marlies

Superrrleuk! Ben me net als Jorinde helemaal aan het inleven;) Dikke Kus

Lise

Wat een mooie foto's zeg!!! Ben helemaal gek van al die dieren!!! En wat je voor de kinderen doet, echt geweldig!! Geniet ervan!

Liefs Lise

Sandy

FLooooooorr! waaaauuuwww wat een mooie foto's ik ben jaloers op jou! En super dat het je zo goed bevalt. En wat een mooie kindertjes! In een woord, super. Wij hebben als het goed is (Niek is nu op pad om te betalen, heel gedoe hier om via lion air een ticket te kunnen boeken) voor maandag een ticket naar Bali. En dan 3 weken lekker relaxen jeeehh. hahaha Trouwens wat zit je haar leuk? :D tot het volgende verhaal. Hele dikke zoen.
mis jou!

Marjanne

Wat super allemaal!!! Veel dingen zijn ook zo herkenbaar, echt super leuk om te zien!

Heel veel plezier nog en tot je volgende blog!

Liefs

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!