floorvuurboom.reismee.nl

Laatste dagen Bali!

Lieve allemaal,


Vandaag het laatste verhaal vanaf Bali, de laatste dag alweer van de reis van Bleeker en mij.. Vanavond 22:15 (15:15 Ned.tijd) vliegen we naar Singapore waar we een nachtje slapen. De volgende dag, 20 nov., vlieg ik om 18:00 (11:00 Ned.tijd) richting Bangkok waar ik Alex ontmoet die daar in de middag al is aangekomen. Bleeker vliegt (zoals het nu lijkt, tijd nog onbekend) ook 20 nov., alleen dan voor werk naar Egypte. Zo is er alweer een einde gekomen aan onze reis, wat een duikvakantie is geworden! Een wending die ik niet zo gauw had verwacht, maar waar ik enorm van heb genoten.

Toen we aankwamen in Legian/Kuta (waar we alleen noodgedwongen bleven vanwege de duikcursus) werd ik ziek, bleek voedselintollerantie te zijn, waarschijnlijk iets verkeerds gegeten. Daardoor hebben we de Nitrox duikcursus die we samen gingen doen een dagje opgeschoven. Na 2,5 dag ziek zijn sloegen de medicijnen die ik van de dokter had gekregen aan en zijn we aan de Nitrox cursus begonnen. Die dag ervoor hadden we de theorie al doorgenomen en alle oefeningen gemaakt dus onze instructeur kon ons vlot door de theorie helpen. Daarna kregen we wat praktijkopdrachten en toen gingen we richting Nusa Dua waar we twee duiken konden doen met Nitrox. Deze duiken waren optioneel, je hoefde ze niet te doen om je Nitrox cursus succesvol af te ronden. Als je het theorie-examen goed maakt, zijn de duiken alleen ter kennismaking. Zo kon ik dus toch de cursus succesvol afronden aangezien ik niet kon duiken vanwege mijn antibioticakuur die nog vier dagen zou duren. Bleeker heeft de twee duiken wel gedaan en kon duidelijk het verschil merken tussen duiken met gewone lucht en duiken met Nitrox. Ik vond het jammer dat ik de twee duiken niet kon doen, maar Bleeker had een cadeautje van de zee meegenomen; een dode murial die hij gevonden had op de zeebodem. Kon ik toch nog een beetje meegenieten... ;)

Omdat ik mijn advanced duikcursus ook vier dagen moest opschuiven hadden wij geen directe reden meer om in Legian/Kuta te blijven. De volgende dag zijn we direct naar Sanur vertrokken, wat een hele verademing was. Bij aankomst in Sanur, en na 1,5 uur Bleeker kwijt te zijn (op zoek naar het juiste hotel), goede gesprekken gehad met de taxichaffeur (die bijna geen Engels kon), hebben we ingecheckt in het mooiste hotel dat we tot nu toe gezien hebben. We hebben een hutje (echt Balinese stijl en met een kleine veranda) met een piepklein beschilderd deurtje (waar Bleeker net doorheen past) waar je doorheen in een ieniemienie huiskamertje stapt. De badkamer is gedeeltelijk open met een in de vloer verwerkt ligbad. Boven de huiskamer is een slaapkamer waar door elke muur de zon doorheen piept. Dan denk je dat het compleet is, maar een klein deurtje in de slaapkamer leidt ons ook nog eens naar een balkonnetje onder een rieten dakje waar Bleeker graag een sigaretje rookt. ;)
In Sanur hebben we drie dagen een beetje rustig aan gedaan; strand hangen, Bleeker op de foto zetten terwijl hij aan het scheuren is op een jetski, bij het zwembad hangen, stad verkennen, werkplaats voor houtsnijwerk bezocht, alvast studeren voor mijn advanced duikcursus, etc.

Toen mijn antibiotica kuur ten einde was ben ik meteen begonnen aan de advanced duikcursus en ik had weer Su als mijn instructeur. De duikschool kwam ons ophalen in Sanur en op de eerste dag gingen we drie duiken doen bij Padang Bay; een navigatieduik (met compas), een ‘fish aware duik' (dan ga je zeedieren identificeren onder water) en een buoyancy duik (om je positie in het water te regelen/handhaven). De tweede duik heb ik met Nitrox gedoken zodat ik ook een idee had hoe dat was. Na deze eerste keer merkte ik nog niet veel verschil met gewone lucht. Na die drie duiken was ik helemaal gesloopt! Weer even wennen na een aantal dagen niet duiken. We hebben die avond met Su en de chauffeur ergens gegeten in Padang Bay en vroeg op bed gegaan.

De volgende ochtend vertrokken we na het ontbijt van Padang Bay weer naar Tulamben. Daar hebben we nog twee duiken gedaan; een deep dive (tot 30 meter, weer met Nitrox, nu voelde ik wel duidelijk verschil) en een wreckdive (weer US Liberty tot 24 meter). Dat was heel gaaf omdat ik al eerder had gedoken in Tulamben, ook bij het schip, maar nu konden we veel dieper en gingen we ook echt het schip in! We hadden heel goed zicht dus het waren twee hele mooie duiken. Na deze laatste twee duiken kreeg ik mijn certificaat en heb ik mijn advanced duikdiploma! :) Daarna werden we weer terug gereden naar Sanur waar we heerlijk hebben gegeten aan het strand.

De volgende dag dingen we op duiksafari naar Nusa Penida (met de boot vanaf Nusa Dua); we gingen duiken met de Manta's! Dat was zo ontzettend gaaf! We zaten er midden in; overal kwamen ze vandaan, ze zwommen over ons heen, langs ons en voor ons, werkelijk prachtig! De tweede duik was bij Crystal Bay waar een sterke stroming stond en regelmatig een koude stroom water langs kwam. Deze duik vonden we een stuk minder, maar we hebben ons wel vermaakt. Daarna met de boot terug en weer terug naar Sanur.
De dag daarop hadden we een rustdag (ik heb mijn teennagels laten lakken, haha, had het vrouwtje weer inkomsten), dat is wel even lekker; een rustdag tussen het duiken door.

Gisteren hebben we onze laatste twee duiken gemaakt bij twee rotsformaties bij Candidasa. De eerste duik was geweldig; we gingen tot 30 meter diepte waar we veel rifhaaien zagen. Echt prachtig, gaaf om daar tussen te zwemmen (kleintjes maar hoor). Na een tijdje wees onze gids ons op een groot gestalte dat onze kant op kwam zwemmen; het bleek een Mola Mola! Ook wel bekend als Sunfish. Deze vis is zeer zeldzaam en is alleen te spotten van aug.t/m okt., maar vaak moeilijk tegen te komen tijdens het duiken. Het was dus zo mooi dat wij er eentje zagen, en wel eentje van 2,5 meter! Hij kwam aanzwemmen, bleef heel rustig voor ons hangen, alsof hij even aan het poseren was en zwom toen rustig verder. Ik was zo verbaasd dat ik alleen maar aan het staren was en mijn best moest doen mijn regulator in te houden omdat mijn mond de neiging had open te vallen. :) Dat beest straalde zo'n ontzettende rust uit dat ik echt weer even wakker moest worden, haha. De tweede duik was ook erg mooi; we kwamen twee zeeschildpadden tegen en we zwommen door een grot onder water heen. Het leek heel klein, maar toen ik er doorheen ging, bleek het nog best wel groot en het ging hardstikke goed. Gaaf als je dan aan het einde het licht de opening in ziet komen!

Die twee duiken waren heel erg gaaf om onze reis mee af te sluiten. Zie de foto's als bewijs! :)
Ik zal de boel nu afronden, een volgend verhaal komt vanuit een ander land!

Tot gauw!
Liefs Floor

Reacties

Reacties

Agneet

Hai Laiverd!

Ik ben weer op de hoogte:) Heel veel plezier in Bangkokkk. Aan de foto's te zien hebben jullie het super gehad met zijn tweetje!! helemaal top:)

Dikke tuut uut fryslan!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!